Japanilainen uni

Teoksen osat: Etsuko, Yokiko, 35´, Sachiko, Shogi. - Viisi eri muotoista, tilallista tekstiilikirjaa. - Teoksen idean taustalla ovat japanilaisen Junichiro Tanizakin romaani "Makiokan sisarukset" sekä Edo-kauden (1604-1867) kankaiden mallikirjat. - Uniikkikappale

"Kirjajaottelu:

ETSUKO
Ensimmäinen kirja on pehmoinen Etsuko, joka kuvaa lapsuusvaihetta, jolloin taiteilijan ideat ovat vielä ituasteella, eikä niillä ole konkreettista muotoa.
Kirjassa näkyy jäänteitä edellisistä töistä, mutta kokonaisuus on vielä hahmottumatta. Näen siitä myös aloittelevan taiteilijan, jolle taiteen kieli on vielä yhtä ja samaa, mutta salaisuus on aukeamassa. Kirjan muodosta voi löytää kotilon tai simpukan, salaisuutta täynnä.

Lue lisää...

Teksteistä löytää sanoja minulta, Junichiro Tanizakilta ja Outi Heiskaselta.

YOKIKO
Lasinen Yokiko on kirjoista toinen. Se kuvaa herkkää nuoruutta, jolloin minäkuva ei ole vielä täysin muodostunut. Se on uuteen elämään heräämisen aikaa, jolloin perhonen rikkoo kotilonsa rajat ja ihmisestä syntyy taiteilija. Jotain konkreettista on jo kasassa, mutta uuden luominen on vasta alkamassa. Prosessin kannalta se on uusien ideoiden jäsentämistä ja kehittämistä. Mitään valmista ei ole vielä saatu aikaan.

Kirjalliset lainaukset ovat Suzanne Slesin, Stafford Cliffin ja Daniel Rozensztrochin japanilaista tyyliä esittelevästä kirjasta Japanese Style, Junichiro Tanizakilta sekä Rouva Iseltä.

35′
Rehevä pellavansiemenillä ja hunajakennolla kuorrutettu 35′ on kirjoista monikerroksisin. Se on keski-ikäisen taiteilijakuva, jolloin ihminen on löytänyt oman identiteettinsä ja tietää mitä haluaa. Ihminen on tuottelias ja elämänsä kunnossa. Siinä yhdistyy kaikki se mihin on pyritty ja mitä on haluttu. Toisaalta se on liian rehevä ollakseen aistikas ja hienostunut. Tuote on valmis, mutta viimeinen hionta on vielä kesken. Piirre, mikä tekee tuotteesta kuolemattoman ja esineestä ajattoman. Jos kärjen saa tarpeeksi teräväksi tuote on täydellinen.

Tämä kirja pohjautuu Kaarina Helakisan Lasilinnan novelliin "Kuinka Mona-Lisa maalataan". Kirjalliset lainaukset on erillisiä otteita, joista olen tehnyt lyhennetyn tarinan. 35′ on tilakirjoista ainoa, jossa "kuvilla" on kehyskertomus.

SACHIKO
Kirjoista japanilaisin on Sachiko, kuningattaren kirja. Siinä yhdistyy ajatus klassisuudesta ja glamourista. Tällöin ihminen ei enää välttämättä himoitse mitään suurta ja ihmeellistä, vaan on tiedostanut paikkansa taiteilijana ja elämässä. Hänellä on unelmia, mutta hän tuntee rajansa. Hänellä on ammattitaitoa ja näkemystä taiteilijantyössään. Tuote on signeerattu ja valmis jatkamaan omaa elämäänsä, suunnittelijasta riippumatta.

Tekstiosuudet ovat Junichiro Tanizakin, taustalla soi Puccinin Madame Butterfly.

SHOGI
Kirjoista viimeisin, Shogi on elämän hallinnan ja viisauden kirja, Siihen sisältyy koko elämän kirjo. Kirjan kannet viestivät sen vanhasta asukkaasta, jonka huomio elämän ehtoona on kiinnittynyt shakin, japanilaisittain shogin, ympärille. Tässä vaiheessa taiteilijan mielenkiinto edelliseen tehtävään on hävinnyt, tuote on valmis, markkinoilla esitelty. Ihminen on puhdistautunut ja suuntaa katseensa uuteen. Kirjan päähenkilöShogi tuonpuoleiseen.

Bashon runo kurpitsankuoresta viittaa kirjan lehdiksi sidottuun Kurpitsa -kuosiin. Muut kirjalliset lainaukset ovat Jack Botermansin, Tony Burrettin, Pieter van Delftin ja Carla van Splunterenin Suuresta Pelikirjasta sekä Junichiro Tanizakilta. " (Annukka Mikkola)

 

 

 

 


Ulkoasu:
Viisiosainen portfolio

Sijainti:
HelMet-kirjasto