Tässä kantaatissa (sarjasta)

Mustalla kankaalla päällystetty kansio, joka solmitaan kiinni mustin kangasnauhoin. - Kansion sisällä vanhoja nuottipapereita, joissa on musteella tehtyjä kuvioita ja lyijykynällä sekä ohuella musteella kaunokirjoituksella kirjoitettuja sanoja, jotka osittain näyttävät kirjoitetun paperin toiselle puolelle. Toisen nuottipaperin nimiösivulla on teksti: Berceuse, Gabriel Fauré ja toisessa, pienemmässä, on myös C. Charminaden Gavotin nuotit. - Uniikki teos. - Taiteilijan signeeraama

"Peilikirjoituksella on useita merkityksiä: Muistin peili, epäselvien merkitysten muotoutuminen käsitteellisiksi, välivaihe kuvan ja kielen välillä sekä ajatus tekstin kuultamisesta sivun läpi peilikuvana viitaten kuvan ja tekstin jatkumiseen, toistumiseen, ilmestymiseen, muotoutumiseen.

Lue lisää...

Nuottipaperityöt syntyivät elämän haavoittuvuuden kokemuksesta usein työprosessin alussa. Työskentely hauraalle materiaalille, musteviivan nopea syntyminen sekä kuvana että kielenä, elämän ja muistin hahmotuksena, oli hitaampien, suurien maalausten lähestymistä.

Löysin muodon töilleni 1980-luvun lopulla tutustuttuani keskiaikaisiin käsikirjoituksiin, joissa kuva ja kieli sekä musiikkikirjoitus ovat samanaikaisina, limittyneenä toisiinsa.

Erityisesti minua kiehtoivat läpinäkyvät pergamenttisivut joissa edellisen sivun teksti ja kuvat kajastavat sivun läpi peilikuvina, peilikirjoituksena. " (Kaija Mäenpää)


Ulkoasu:
4 + 4s. : kuv. ; 37 x 28 cm

Sijainti:
HelMet-kirjasto